Bygga nytt smart hus från grunden: Vad ska man tänka på?

Permalänk

Bygga nytt smart hus från grunden: Vad ska man tänka på?

Hej vänner! Nu börjar det närma sig husbygge för mig och sambon. Jag har relativt bra koll på teknik, men har aldrig varken byggt eller ägt ett hus, vi bor idag i en lägenhet på 55kvm. Något jag har gått och funderat på är hur vi kan bygga huset smart från början, utan att behöva köpa till och byta ut saker i efterhand. Jag är en hemmapulare och även om husleverantören kan erbjuda något "smart" paket väljer jag hellre allt själv.

Vi kommer förmodligen köpa nästan allt nytt. I dagsläget har vi ett någorlunda smart hem bestående av Philips Hue, Google Home och ett Glue dörrlås, samt lite blandad elektronik som har tillhörande kina-appar men fungerar rätt så kasst. Philips Hue är vi rätt så missnöjda med och Google åker nog ut, om vi ska ha någon röstassistent blir det Alexa.

Några av de krav jag kan komma på spontant är:

  • Framtidssäkert eller enkelt att byta ut vid behov

  • Ska fungera även när Internet är nere

  • Inte för många appar, helst ska allt kunna styras från en plats

  • Gärna någon typ av manöverpanel

De produkter vi kommer vilja ha:

  • Nätverk/Wifi (PoE, Mesh, 10Gbit)

  • Vägguttag

  • Belysning (Både integrerad och smarta glödlampor, led-lister etc)

  • Dörrlås (med ringklocka, kamera)

  • Brandvarnare (CO2, gas, luftkvalitet)

  • Vattenläckagesensorer

  • Termostat (Ska fungera med luft-luft och helst även el-golvvärme)

  • Övervakningskameror

  • Gardiner

  • Röstassistent

  • Robotdammsugare

  • Elmätare

Och troligtvis även:

  • Solpaneler, batteri, billaddare

  • Automatisk bevattning

  • Kattmatare

  • Kattlucka

  • Larm, fönstersensorer

(har jag missat något?)

Förstår såklart att det finns otaliga trådar med rekommendationer för specifika produkter, men har communityt några tips och rekommendationer för helhetslösningar? Produktrekommendationer är naturligtvis välkomna också

Och har ni några tips på vad man borde tänka på? Vad skulle ni gjort om ni hade fria händer att designa ett smart hem från scratch? Kanske är det rentav någon som nyligen gjort samma resa?

typo
Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att ni kommer hitta något ekosystem från en enstaka leverantör som täcker in allt. Finns i mitt tycke inget alternativ till Home Assistant om en vill ha ett smart hem på riktigt dvs. där du kan styra bergvärmepumpen baserat på om gräsklipparen är igång eller vad du än kan komma på.

Kopplat till Home Assistant så tycker jag Google Home / Nest funkar alldeles utmärkt, vad är det ni råkat ut för?...
Lokal styrning dvs inte via molnet är att föredra där det går för snabbare respons...
Shelly gör bra grejer som elektrikern kan installera likväl som plejd vilka de gärna själva förespråkar..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kollat in system från dom här?
Crestron
Lutron

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

philips hue er jo en av dom mer solida systemen så varför ska det ur? som ovan skriver det fins inget ”system” å köpa inn sig i för allt det där som kommer va framtidsäkert och supporterad. det er HomeAssistant vägen med all pill support och krångel det kommer innebära sen om du tycker det er kul så er ju det bara kanon. annars fins ju homey etc.

shälv gör jag nog IT på jobb så jag kör det mesta i Apple Homekit, och bridgar allt som inte stöds dit via HomeAssistant. sen kanskje jag byter över någon gång jag har det tråkigt och er sugen på att bygga om allt.

keep it local!

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Jag har svårt att tro att ni kommer hitta något ekosystem från en enstaka leverantör som täcker in allt. Finns i mitt tycke inget alternativ till Home Assistant om en vill ha ett smart hem på riktigt dvs. där du kan styra bergvärmepumpen baserat på om gräsklipparen är igång eller vad du än kan komma på.

Kopplat till Home Assistant så tycker jag Google Home / Nest funkar alldeles utmärkt, vad är det ni råkat ut för?...
Lokal styrning dvs inte via molnet är att föredra där det går för snabbare respons...
Shelly gör bra grejer som elektrikern kan installera likväl som plejd vilka de gärna själva förespråkar..

Nej det menar jag självklart inte, med helhetslösning tänker jag tex. Home Assistant, Homey etc. men även produkter som lirar bra tillsammans.

Har haft Google Home i många bra många år nu, till en början på svenska men numera på engelska och tycker det fungerar allt sämre. Rutiner som inte startar, stökig app som tappar bort enheter, förstår inte när min sambo ber om saker som fungerar för mig osv. Men vilken röstassistent vi väljer är väl snarare en parantes i sammanhanget, det viktigaste är att vi kan automatisera och iaf styra med en app.

Plejd känner jag till men Shelly var nytt för mig, ska kika! Tack!

Skrivet av Mullvaden83:

Kollat in system från dom här?
Crestron
Lutron

Ska kika, tackar!

Skrivet av thesutex:

philips hue er jo en av dom mer solida systemen så varför ska det ur? som ovan skriver det fins inget ”system” å köpa inn sig i för allt det där som kommer va framtidsäkert och supporterad. det er HomeAssistant vägen med all pill support och krångel det kommer innebära sen om du tycker det er kul så er ju det bara kanon. annars fins ju homey etc.

shälv gör jag nog IT på jobb så jag kör det mesta i Apple Homekit, och bridgar allt som inte stöds dit via HomeAssistant. sen kanskje jag byter över någon gång jag har det tråkigt och er sugen på att bygga om allt.

keep it local!

Tack för input! Ja Philips har ju många trevliga produkter i ekosystemet, men så många gånger jag svurit när lampor slumpmässigt inte tänds eller när jag behövt para om med bryggan och den fullständigt vägrat, extra kul med taklampor så man måste dra skarvsladdar och hålla upp bryggan 2mm från lampan 🥲 Nej tacka vet jag brygg-fritt! Nu sägs det ju att Philips ska få stöd för matter men behövs fortfarande en brygga vad jag förstår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Tack för input! Ja Philips har ju många trevliga produkter i ekosystemet, men så många gånger jag svurit när lampor slumpmässigt inte tänds eller när jag behövt para om med bryggan och den fullständigt vägrat, extra kul med taklampor så man måste dra skarvsladdar och hålla upp bryggan 2mm från lampan 🥲 Nej tacka vet jag brygg-fritt! Nu sägs det ju att Philips ska få stöd för matter men behövs fortfarande en brygga vad jag förstår..

Har du ork köper du en mini server och kör HA på denna, parar alla zigbee grejer på en USB sticka här och skippar alla hubbar. Du kan köra varje ”ekosystems” hub mot HA och styra allt därifrån med. Änklare ibland med update och stöd för knappar etc. Beror på produkt , det är en jungel. Och du får agera support hemma 😂

Köp det som funkar bäst för sitt jobb i smarthemmet och som funkar med HA.

Allt har sina pros cons. Jag tröttnade lite och kör all automatik i homekit då det funkade bättre med iPhones och HomePods som fins i varje rum. Men en dag, då jäklar 😂

Permalänk

Jag skulle säga Homey, har kört en hel del z-wave, men borde kanske kört zigbee istället hos föräldrarna

Har dock inte provat HA men har satt upp 3 homeys nu och har alltid varit en fröjd att jobba med, även när de ha problem
Tips bara är att köpa till backup, det misstaget gör jag bara en gång

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Se till att skaffa dubbla nätverksuttag i alla rum.
Om du skall köra lösa AP så sätt några uttag i taket också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Termostat till el-golvvärme är rätt enkelt, det finns ett gäng t ex Meross som kör wifi och funkar med HA.
Pumpar, kolla noga hur de kan styras och om det går att koppla in t ex husdata (eller i värsta fall ngenic).

Men om ni ska bygga ett nytt hus, varför ska ni ha luft-luft och elslingor?
Se till att ha vattenburet överallt och en luft/vatten pump eller berg/jordvärme om möjligt (iaf om huset är norrut, i södra sverige är det svårare att räkna hem jämfört med luft/vatten).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av thesutex:

Har du ork köper du en mini server och kör HA på denna, parar alla zigbee grejer på en USB sticka här och skippar alla hubbar. Du kan köra varje ”ekosystems” hub mot HA och styra allt därifrån med. Änklare ibland med update och stöd för knappar etc. Beror på produkt , det är en jungel. Och du får agera support hemma 😂

Köp det som funkar bäst för sitt jobb i smarthemmet och som funkar med HA.

Allt har sina pros cons. Jag tröttnade lite och kör all automatik i homekit då det funkade bättre med iPhones och HomePods som fins i varje rum. Men en dag, då jäklar 😂

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag skulle säga Homey, har kört en hel del z-wave, men borde kanske kört zigbee istället hos föräldrarna

Har dock inte provat HA men har satt upp 3 homeys nu och har alltid varit en fröjd att jobba med, även när de ha problem
Tips bara är att köpa till backup, det misstaget gör jag bara en gång

Låter vettigt! Lutar åt att testa Homey först och se hur det funkar, annars kanske jag sätter upp HA

Skrivet av Prelatur:

Se till att skaffa dubbla nätverksuttag i alla rum.
Om du skall köra lösa AP så sätt några uttag i taket också.

Definitivt! Om det inte blir för dyrt så är jag inne på att dra cat 8 till alla rum och kanske även ute, så man kan sätta upp AP och kameror.

Skrivet av Json_81:

Termostat till el-golvvärme är rätt enkelt, det finns ett gäng t ex Meross som kör wifi och funkar med HA.
Pumpar, kolla noga hur de kan styras och om det går att koppla in t ex husdata (eller i värsta fall ngenic).

Men om ni ska bygga ett nytt hus, varför ska ni ha luft-luft och elslingor?
Se till att ha vattenburet överallt och en luft/vatten pump eller berg/jordvärme om möjligt (iaf om huset är norrut, i södra sverige är det svårare att räkna hem jämfört med luft/vatten).

Toppen, var lite orolig för hur bökigt det är att styra elgolvvärmen! Ska kika på Meross. Vad syftar du på med pumpar?

Long story men det byggs som fritidshus på plintgrund, därmed har vi ingen platta och att lägga vattenburen golvvärme i golvet är dyrt. Planen är att mestadels vara där sommartid på sikt. Sen så lockar luft-luft för att snabbt kunna ändra temperatur, och att det även kan kyla sommartid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Long story men det byggs som fritidshus på plintgrund, därmed har vi ingen platta och att lägga vattenburen golvvärme i golvet är dyrt. Planen är att mestadels vara där sommartid på sikt. Sen så lockar luft-luft för att snabbt kunna ändra temperatur, och att det även kan kyla sommartid.

Ok, kika efter "smart" luftpump då, men glömma inte kolla på hur effektiv den är. I värsta fall går det nog sätta en ir-sändare som styrs från HA.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag hade satsat på ett robust system om jag byggde från grunden. Ett KNX-system där du har en trådad buss istället för trådlös kommunikation. Där finns dessutom möjlighet att styra stora delar av hemmet och allt är oberoende av nätet. Med ett knx ip interface kan man dessutom koppla ihop knx-bussen med HA, Homey etc.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har under de senaste två åren byggt och pulat med mitt eget smarta hem (köpte och flyttade in i ett "dumt" hem) och har kommit en bit på vägen i vart fall.

För nätverk, wifi och kameror så kör jag Unifi vilket jag tycker fungerar otroligt bra, inga månatliga prenumerationskostnader eller så heller. Utmärkt wifi, även om jag fått krypa en del på vinden i isoleringen med och dragit kablar. Har även installerat deras ringklocka vilken än så länge fungerar bra. Nätverksuttag till varje rum har jag inte bemödat mig med, tycker att mitt wifi fungerar så otroligt bra med bra täckning och hastigheter.

För det mesta andra så har jag bytt ut eluttag och brytare till lampor till Schneider Wiser allt eftersom rum har renoverats/fräschats upp. Kompletterat med deras brandvarnare samt läckagedetektorer som jag placerat på väl valda ställen.

På ett par ställen har jag Plejd, dels för att det sattes upp av min elektriker innan jag bestämt mig för Wiser men också för att mitt Zigbee-nät inte räcker ut till mitt fristående garage. Men det har jag löst genom att ha en Shelly som kör custom firmware och agerar Bluetooth-proxy till Home Assistant genom Wifi och därmed kommer in i HomeAssistant det med.

Dock har jag senaste månaderna migrerat från Wiser-gateway till att köra Home Assistant istället, vilket även gett mig möjligheten att få in smarta pluggar från andra tillverkare in i en helhet istället. Wiser-gateway är mer bekväm/lättsam men HA har gjort mig betydligt mer nöjd då jag har kunnat automatisera mer. Har även satt en Slimmeleizer+ i elskåpet så att jag har koll på min totala elförbrukning löpande (utöver elförbrukning per uttag/smart plugg).

Tycker att Wiser fungerat väldigt bra och det är skönt att de har ett så pass täckande system med många enheter.

Det finns även några enheter från Shelly i garaget, av samma anledning: mitt Zigbee når inte dit ut. Men de finns såklart i HA och automatiseras med enkelhet.

Sedan är det ju tyvärr som andra säger att inget enskilt system täcker allt. Men Home Assistant ger i vart fall möjligheten att få fler av dem att interagera med varandra. Och jag kan också i stor utsträckning skaffa enheter från olika tillverkare så länge de kör Zigbee eller wifi och integrera dem efter behov snarare än kompatibilitet med exempelvis KNX som någon föreslog. Stor valfrihet och de kan interagera med varandra väldigt bra tack vare HA.

Vad gäller diskussionen HA vs Homey så tycker jag att de är likvärdiga i mångt och mycket. Jag kör som sagt HA, men har en god vän som kör Homey och vi åstadkommer ungefär samma saker och är båda lika nöjda vill jag påstå.

Tyvärr har jag inte lyckats få in min bergvärmepump i HA och det verkar just nu inte möjligt så jag får leva med att den har en egen app. Däremot är min FTX integrerad i HA, min Roborock S6 (även om jag här föredrar riktiga appen, tycker inte att HA-integrationen är helt toppen), skrivare, Samsung Smart-TV och elbilsladdare.

Om du ska köra HA så rekommenderar jag att du läser på kring vilken typ av hosting du tänker att du ska köra och vad det innebär för administration av uppdateringar och tillägg/addons/HACS. Jag kör en Home Assistant Green och är supernöjd.

Hojta till om du vill har några frågor om något av det jag använder eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Hej vänner! Nu börjar det närma sig husbygge för mig och sambon. Jag har relativt bra koll på teknik, men har aldrig varken byggt eller ägt ett hus, vi bor idag i en lägenhet på 55kvm. Något jag har gått och funderat på är hur vi kan bygga huset smart från början, utan att behöva köpa till och byta ut saker i efterhand. Jag är en hemmapulare och även om husleverantören kan erbjuda något "smart" paket väljer jag hellre allt själv.

Vi kommer förmodligen köpa nästan allt nytt. I dagsläget har vi ett någorlunda smart hem bestående av Philips Hue, Google Home och ett Glue dörrlås, samt lite blandad elektronik som har tillhörande kina-appar men fungerar rätt så kasst. Philips Hue är vi rätt så missnöjda med och Google åker nog ut, om vi ska ha någon röstassistent blir det Alexa.

Några av de krav jag kan komma på spontant är:

  • Framtidssäkert eller enkelt att byta ut vid behov

  • Ska fungera även när Internet är nere

  • Inte för många appar, helst ska allt kunna styras från en plats

  • Gärna någon typ av manöverpanel

De produkter vi kommer vilja ha:

  • Nätverk/Wifi (PoE, Mesh, 10Gbit)

  • Vägguttag

  • Belysning (Både integrerad och smarta glödlampor, led-lister etc)

  • Dörrlås (med ringklocka, kamera)

  • Brandvarnare (CO2, gas, luftkvalitet)

  • Vattenläckagesensorer

  • Termostat (Ska fungera med luft-luft och helst även el-golvvärme)

  • Övervakningskameror

  • Gardiner

  • Röstassistent

  • Robotdammsugare

  • Elmätare

Och troligtvis även:

  • Solpaneler, batteri, billaddare

  • Automatisk bevattning

  • Kattmatare

  • Kattlucka

  • Larm, fönstersensorer

(har jag missat något?)

Förstår såklart att det finns otaliga trådar med rekommendationer för specifika produkter, men har communityt några tips och rekommendationer för helhetslösningar? Produktrekommendationer är naturligtvis välkomna också

Och har ni några tips på vad man borde tänka på? Vad skulle ni gjort om ni hade fria händer att designa ett smart hem från scratch? Kanske är det rentav någon som nyligen gjort samma resa?

Det är ett par grunder du behöver tänka på om du ska göra hela huset smart.

1: protokoll dvs det som dina enheter kommer tala med varandra över, här finns det 5 olika protokoll som är vanligast.
man vill vanligen inte blanda meashande protokoll om vi talar stabilitet. (99% av meshande protokoll kräver att enheten har fast matning för att skicka vidare signalen till grannen, blandar man är risken stor att man tex sätter batteridrivna zigbee sensorer
men så har man z-wave med fast matning, dvs zigbee signalen skickas då inte vidare.

protokoll i den ordning jag rankar stabilitet.

knx: stabilast då det har kabel, det kan vara bökigt för en privatperson att programmera, samt är det dyrt som satan

z-wave: rätt konfigurerat är detta extremt robust då det inte är på 2.4ghz, z-wave 800 ger löjligt bra räckvidd och säkerhet, viktigt att anpassa val av kontroller för antalet enheter, enheterna är vanligen dyrare än tex zigbee dock brukar kvalitén vara klart bättre och du begränsas inte till styrning av belysning, dvs det finns för motor last så man inte behöver oroa sig när man pluggar in dammsugaren. gamla z-wave var begränsat till 232 enheter per kontroller, men du kan bygga vidare med flera kontrollers som styrs av den gammla kontrollern dvs du märker ingen skillnad för användandet, nya z-wave L är antalet 2000. (om du styr allt i ett stort hus ligger du troligen under 200 enheter då du oftast har fler funktioner i samma enhet idag. jag styr allt i huset med detta och har i skrivande stund 118 z-wave enheter på 187m2
ett tag låg jag på 203 enheter men nu när man får massa funktioner i samma enhet så har antalet droppat ner markant.
z-wave är alltid bakåtkompatiblet men du vill inte går under z-wave 500/plus särskilt inte för enheter som skickar vidare signalen.
OBS att val av kontroller är skitviktigt, samt hur du ställer in enheterna, det finns otaliga som får en jättedålig upplevelse för dom valt fel kontroller eller helt enkelt inte ställt in dom rätt.

zigbee: billiga sensorer, nackdelen är att du kan få problem med störning samt är dom flesta kontrollers starkt begränsade på antal enheter) fördelen mot tex z-wave är att du kan teoretiskt ha 65000 enheter men igen dom flesta kontrollers brukar maxa runt 60 enheter eller lägre. andra fördelar är att tex dom har närvaro sensorer i stället för ir, jag har inte sett det för andra protokoll än. jag har inte sett att man får köra motor last på dom, dvs främst för belysning.
idag kör jag 6-10 zigbee enheter för säsongs belysning för att inte påverka z-wave nätverket, dessa ska bytas ut till shelly wifi då dom tappar anslutningen hela jäkla tiden trotts att dom ligger på en kanal med väldigt lite störning.

wifi: använder 2.4ghz, kräver ett stabilt och väl täckande wifi, tex shelly, går köra off-line annars får man även ta in säkerhet i beräkningen. kör man en snubber på dom får man tex köra en fläkt på dom, fördelen dom är billiga med bra kvalite, nackdelen är att dom vanligen kör gammal wifi standard dvs många enheter på ditt wifi kommer ge ökad svarstid.
du slipper dock kontroller. jag sätter vanligen shelly wifi på ställen där jag ska ha enstaka enheter

blåtand: vanligen elektrikerns favorit då dom sätter plejd, använder 2.4ghz och är främst för belysning (störs lätt ut)
fördelen är att man inte måste ha en kontroller och elektrikerna vet hur man ställer in dom.

2: kameror, min favorit nu är dahua, väldigt mycket kamera för pengarna och du kan blanda dom med snor billiga imou som dahua äger. men dom är ju kinesiska!!! ja men kör dom lokalt mot ha eller fibaro hc3 då så dom inte själva kan tala med nätet.
dessutom är dom typ andra största kamera tillverkaren i världen och både myndigheter och rättsväsende använder dom + att väldiga många anda märken är just dahua oem kameror.

3: nätverk unifi är helt enkelt enkelt att använda och väldigt stabilt, dock dyrt.

4: till din huvudfråga om ett ekosystem, det finns bara ett i min värld om du ska styra ett helt hus alla funktioner i 1 app, det är Hemassistent, det är det systemet som kan sy samman alla olika system som ett modernt hus kräver och nej det är inte avancerat att sätta upp. ska du köra kamerorna mot ha då bör du använda en nuck med 2.5" ssd, kör du ett mindre antal kameror mot en nvr klarar du dig på en rpi. (välj rätt minneskort dock vid val av rpi och stäng av loggning)
ska du köra ai nvr med många kameror i samma dator som ha då behöver du rätt kraftig hårdvara om du vill ha ett snabbt system. jag vet att många rekommenderar homey personligen ser jag den som extremt överhypad, jag tycker det funkar bra för mindre hus, men ska du ha tex 100 fast matade enheter från ett protokoll så blir det problem, (homey pro blev sjukt segt vid 40-50 z-wave enheter dock kräver jag väldigt rappa system gör man inte det så absolut.

Extra tips, se till att få extra djupa doser både på uttag och på belysning, så du får plats med större moduler.
en lösning skulle även vara att be elektrikern dra så varje rum har minst två grupper, dvs 1 för belysning och 1 för vägguttag, då skulle man kunna sätta allt i säkrings skåpet, dvs du kan slå av belysningen men uttagen är på samt tvärt om, är det enskilda lampor man vill styra i ett rum så sätter man en modul där. dom flesta skulle nog klara sig med detta för det är inte jätte ofta man vill styra alla uttagen i ett rum var för sig och man sparar mycket pengar på modul inköp om man bara behöver 2st i ett rum där det annars skulle krävas 8st.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Jag har under de senaste två åren byggt och pulat med mitt eget smarta hem (köpte och flyttade in i ett "dumt" hem) och har kommit en bit på vägen i vart fall.

För nätverk, wifi och kameror så kör jag Unifi vilket jag tycker fungerar otroligt bra, inga månatliga prenumerationskostnader eller så heller. Utmärkt wifi, även om jag fått krypa en del på vinden i isoleringen med och dragit kablar. Har även installerat deras ringklocka vilken än så länge fungerar bra. Nätverksuttag till varje rum har jag inte bemödat mig med, tycker att mitt wifi fungerar så otroligt bra med bra täckning och hastigheter.

För det mesta andra så har jag bytt ut eluttag och brytare till lampor till Schneider Wiser allt eftersom rum har renoverats/fräschats upp. Kompletterat med deras brandvarnare samt läckagedetektorer som jag placerat på väl valda ställen.

På ett par ställen har jag Plejd, dels för att det sattes upp av min elektriker innan jag bestämt mig för Wiser men också för att mitt Zigbee-nät inte räcker ut till mitt fristående garage. Men det har jag löst genom att ha en Shelly som kör custom firmware och agerar Bluetooth-proxy till Home Assistant genom Wifi och därmed kommer in i HomeAssistant det med.

Dock har jag senaste månaderna migrerat från Wiser-gateway till att köra Home Assistant istället, vilket även gett mig möjligheten att få in smarta pluggar från andra tillverkare in i en helhet istället. Wiser-gateway är mer bekväm/lättsam men HA har gjort mig betydligt mer nöjd då jag har kunnat automatisera mer. Har även satt en Slimmeleizer+ i elskåpet så att jag har koll på min totala elförbrukning löpande (utöver elförbrukning per uttag/smart plugg).

Tycker att Wiser fungerat väldigt bra och det är skönt att de har ett så pass täckande system med många enheter.

Det finns även några enheter från Shelly i garaget, av samma anledning: mitt Zigbee når inte dit ut. Men de finns såklart i HA och automatiseras med enkelhet.

Sedan är det ju tyvärr som andra säger att inget enskilt system täcker allt. Men Home Assistant ger i vart fall möjligheten att få fler av dem att interagera med varandra. Och jag kan också i stor utsträckning skaffa enheter från olika tillverkare så länge de kör Zigbee eller wifi och integrera dem efter behov snarare än kompatibilitet med exempelvis KNX som någon föreslog. Stor valfrihet och de kan interagera med varandra väldigt bra tack vare HA.

Vad gäller diskussionen HA vs Homey så tycker jag att de är likvärdiga i mångt och mycket. Jag kör som sagt HA, men har en god vän som kör Homey och vi åstadkommer ungefär samma saker och är båda lika nöjda vill jag påstå.

Tyvärr har jag inte lyckats få in min bergvärmepump i HA och det verkar just nu inte möjligt så jag får leva med att den har en egen app. Däremot är min FTX integrerad i HA, min Roborock S6 (även om jag här föredrar riktiga appen, tycker inte att HA-integrationen är helt toppen), skrivare, Samsung Smart-TV och elbilsladdare.

Om du ska köra HA så rekommenderar jag att du läser på kring vilken typ av hosting du tänker att du ska köra och vad det innebär för administration av uppdateringar och tillägg/addons/HACS. Jag kör en Home Assistant Green och är supernöjd.

Hojta till om du vill har några frågor om något av det jag använder eller vad det nu kan vara.

Skrivet av aragon:

Det är ett par grunder du behöver tänka på om du ska göra hela huset smart.

1: protokoll dvs det som dina enheter kommer tala med varandra över, här finns det 5 olika protokoll som är vanligast.
man vill vanligen inte blanda meashande protokoll om vi talar stabilitet. (99% av meshande protokoll kräver att enheten har fast matning för att skicka vidare signalen till grannen, blandar man är risken stor att man tex sätter batteridrivna zigbee sensorer
men så har man z-wave med fast matning, dvs zigbee signalen skickas då inte vidare.

protokoll i den ordning jag rankar stabilitet.

knx: stabilast då det har kabel, det kan vara bökigt för en privatperson att programmera, samt är det dyrt som satan

z-wave: rätt konfigurerat är detta extremt robust då det inte är på 2.4ghz, z-wave 800 ger löjligt bra räckvidd och säkerhet, viktigt att anpassa val av kontroller för antalet enheter, enheterna är vanligen dyrare än tex zigbee dock brukar kvalitén vara klart bättre och du begränsas inte till styrning av belysning, dvs det finns för motor last så man inte behöver oroa sig när man pluggar in dammsugaren. gamla z-wave var begränsat till 232 enheter per kontroller, men du kan bygga vidare med flera kontrollers som styrs av den gammla kontrollern dvs du märker ingen skillnad för användandet, nya z-wave L är antalet 2000. (om du styr allt i ett stort hus ligger du troligen under 200 enheter då du oftast har fler funktioner i samma enhet idag. jag styr allt i huset med detta och har i skrivande stund 118 z-wave enheter på 187m2
ett tag låg jag på 203 enheter men nu när man får massa funktioner i samma enhet så har antalet droppat ner markant.
z-wave är alltid bakåtkompatiblet men du vill inte går under z-wave 500/plus särskilt inte för enheter som skickar vidare signalen.
OBS att val av kontroller är skitviktigt, samt hur du ställer in enheterna, det finns otaliga som får en jättedålig upplevelse för dom valt fel kontroller eller helt enkelt inte ställt in dom rätt.

zigbee: billiga sensorer, nackdelen är att du kan få problem med störning samt är dom flesta kontrollers starkt begränsade på antal enheter) fördelen mot tex z-wave är att du kan teoretiskt ha 65000 enheter men igen dom flesta kontrollers brukar maxa runt 60 enheter eller lägre. andra fördelar är att tex dom har närvaro sensorer i stället för ir, jag har inte sett det för andra protokoll än. jag har inte sett att man får köra motor last på dom, dvs främst för belysning.
idag kör jag 6-10 zigbee enheter för säsongs belysning för att inte påverka z-wave nätverket, dessa ska bytas ut till shelly wifi då dom tappar anslutningen hela jäkla tiden trotts att dom ligger på en kanal med väldigt lite störning.

wifi: använder 2.4ghz, kräver ett stabilt och väl täckande wifi, tex shelly, går köra off-line annars får man även ta in säkerhet i beräkningen. kör man en snubber på dom får man tex köra en fläkt på dom, fördelen dom är billiga med bra kvalite, nackdelen är att dom vanligen kör gammal wifi standard dvs många enheter på ditt wifi kommer ge ökad svarstid.
du slipper dock kontroller. jag sätter vanligen shelly wifi på ställen där jag ska ha enstaka enheter

blåtand: vanligen elektrikerns favorit då dom sätter plejd, använder 2.4ghz och är främst för belysning (störs lätt ut)
fördelen är att man inte måste ha en kontroller och elektrikerna vet hur man ställer in dom.

2: kameror, min favorit nu är dahua, väldigt mycket kamera för pengarna och du kan blanda dom med snor billiga imou som dahua äger. men dom är ju kinesiska!!! ja men kör dom lokalt mot ha eller fibaro hc3 då så dom inte själva kan tala med nätet.
dessutom är dom typ andra största kamera tillverkaren i världen och både myndigheter och rättsväsende använder dom + att väldiga många anda märken är just dahua oem kameror.

3: nätverk unifi är helt enkelt enkelt att använda och väldigt stabilt, dock dyrt.

4: till din huvudfråga om ett ekosystem, det finns bara ett i min värld om du ska styra ett helt hus alla funktioner i 1 app, det är Hemassistent, det är det systemet som kan sy samman alla olika system som ett modernt hus kräver och nej det är inte avancerat att sätta upp. ska du köra kamerorna mot ha då bör du använda en nuck med 2.5" ssd, kör du ett mindre antal kameror mot en nvr klarar du dig på en rpi. (välj rätt minneskort dock vid val av rpi och stäng av loggning)
ska du köra ai nvr med många kameror i samma dator som ha då behöver du rätt kraftig hårdvara om du vill ha ett snabbt system. jag vet att många rekommenderar homey personligen ser jag den som extremt överhypad, jag tycker det funkar bra för mindre hus, men ska du ha tex 100 fast matade enheter från ett protokoll så blir det problem, (homey pro blev sjukt segt vid 40-50 z-wave enheter dock kräver jag väldigt rappa system gör man inte det så absolut.

Extra tips, se till att få extra djupa doser både på uttag och på belysning, så du får plats med större moduler.
en lösning skulle även vara att be elektrikern dra så varje rum har minst två grupper, dvs 1 för belysning och 1 för vägguttag, då skulle man kunna sätta allt i säkrings skåpet, dvs du kan slå av belysningen men uttagen är på samt tvärt om, är det enskilda lampor man vill styra i ett rum så sätter man en modul där. dom flesta skulle nog klara sig med detta för det är inte jätte ofta man vill styra alla uttagen i ett rum var för sig och man sparar mycket pengar på modul inköp om man bara behöver 2st i ett rum där det annars skulle krävas 8st.

Toppen, stort tack till er båda för utförlig information! Vad skulle ni säga är att föredra mellan Shelly och Wiser? Vad talar för det ena över det andra, och vilket tror ni fungerar bäst med Homey? Tänker att jag börjar med Homey och kanske går över till HA om jag inte är nöjd eller blir sugen att pilla

Vad gäller uttag och brytare - är det värt att köpa tex. Shelly:s egna, eller bara pengar i sjön? Och klarar en modul verkligen att styra en hel grupp med uttag/lampor, om man skulle göra som du föreslog att sätta modulen i säkringsskåpet?

Jag sneglade också på Unifi, jag kör en gammal Amplify HD idag vilket jag har varit nöjd med, men kommer såklart vilja uppgradera och köpa till switch + AP. Verkar dock förbannat dyrt om man ska ha både 10gb och PoE med många portar 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Toppen, stort tack till er båda för utförlig information! Vad skulle ni säga är att föredra mellan Shelly och Wiser? Vad talar för det ena över det andra, och vilket tror ni fungerar bäst med Homey? Tänker att jag börjar med Homey och kanske går över till HA om jag inte är nöjd eller blir sugen att pilla

Vad gäller uttag och brytare - är det värt att köpa tex. Shelly:s egna, eller bara pengar i sjön? Och klarar en modul verkligen att styra en hel grupp med uttag/lampor, om man skulle göra som du föreslog att sätta modulen i säkringsskåpet?

Jag sneglade också på Unifi, jag kör en gammal Amplify HD idag vilket jag har varit nöjd med, men kommer såklart vilja uppgradera och köpa till switch + AP. Verkar dock förbannat dyrt om man ska ha både 10gb och PoE med många portar 🤓

Det beror på antalet enheter du ska ha, hur bra ditt wifi är osv.
Ska du göra hela huset smart och vill ha det stabilt så skulle jag inte gå på något av det.

Något att tänka på med dom två system du funderar på
Wiser är begränsade till 60 enhter på samma system om jag minns rätt samt är deras uttag endast smarta på 1 av brunnarna i uttagen, den andra brunnen är starkt begränsad på vad du kan köra på den.

Shelly funkar men minsta motorlast så måste du använda en snubber och då är det ändå kraftigt begränsat vad du kan köra på det.

När det gäller switchar, du har inte funderat på att sprida ut switcharna? Hemma kör jag en unifi 10gig switch som ligger på typ 2500kr för 8 portar, sedan går det fiber till media lådor där det ligger små 8 ports poe+ 2.5gig med 10gig sftp. Dom mindre switcharna ligger runt 1000kr st om jag minns rätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Utvecklingen går så fort fram. Se till att dra väldigt många VP-rör för ledningar, dessa kan vara tomma, det viktiga är att man slipper problemet att de saknas i efterhand. Fundera på hur du ska placera wireless access point för att sprida täckningen som du vill.

I framtiden tror jag på Matter inom hemautomation och då kan man blanda fabrikat. Och jag är tveksam till vad man ska satsa på idag? Yale dörrlås, Philips Hue som TS var missnöjd med känns som naturliga val.
Man kan dock tänka till med vissa saker som att man vill säkerligen kunna styra och mäta strömförbrukningen, som golvvärme i badrum, det betyder inte att man redan nu behöver köpa delar för detta. Men man kan tänka till och bygga så att detta går att fixa utan man behöver bryta upp bakrumsvägen. Exakt samma med handduksvärmare, man behöver ej köpa strömbrytare med mätare redan nu, men kan kan tänka till innan. Kanske en gemensam brytare/mätare för båda, ja tänk till.

*edit*
Min åsikt är förenklat förberedd för framtiden. Se till att du i framtiden kan bygga det du vill utan behöva riva i väggar, borra i golv etc. Hemautomationutvecklingen går nu så snabbt, så oavsett vad man köper så är det nog inte så roligt att ha kvar i framtiden.
Man ska även tänka på att hemautomation i många fall ökar underhållskostnader, precis allt går sönder. Går något sönder och en elektriker måste byta det så blir det genast dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Toppen, stort tack till er båda för utförlig information! Vad skulle ni säga är att föredra mellan Shelly och Wiser? Vad talar för det ena över det andra, och vilket tror ni fungerar bäst med Homey? Tänker att jag börjar med Homey och kanske går över till HA om jag inte är nöjd eller blir sugen att pilla

Vad gäller uttag och brytare - är det värt att köpa tex. Shelly:s egna, eller bara pengar i sjön? Och klarar en modul verkligen att styra en hel grupp med uttag/lampor, om man skulle göra som du föreslog att sätta modulen i säkringsskåpet?

Jag sneglade också på Unifi, jag kör en gammal Amplify HD idag vilket jag har varit nöjd med, men kommer såklart vilja uppgradera och köpa till switch + AP. Verkar dock förbannat dyrt om man ska ha både 10gb och PoE med många portar 🤓

Skrivet av aragon:

Det beror på antalet enheter du ska ha, hur bra ditt wifi är osv.
Ska du göra hela huset smart och vill ha det stabilt så skulle jag inte gå på något av det.

Något att tänka på med dom två system du funderar på
Wiser är begränsade till 60 enhter på samma system om jag minns rätt samt är deras uttag endast smarta på 1 av brunnarna i uttagen, den andra brunnen är starkt begränsad på vad du kan köra på den.

Shelly funkar men minsta motorlast så måste du använda en snubber och då är det ändå kraftigt begränsat vad du kan köra på det.

När det gäller switchar, du har inte funderat på att sprida ut switcharna? Hemma kör jag en unifi 10gig switch som ligger på typ 2500kr för 8 portar, sedan går det fiber till media lådor där det ligger små 8 ports poe+ 2.5gig med 10gig sftp. Dom mindre switcharna ligger runt 1000kr st om jag minns rätt.

Tycker inte att du ska övertänka nätverkshastigheter och annat. Se till att det är bra förberett och kör på 1Gbps generellt. Det räcker till så otroligt mycket, jag har inget behov av mer och ser inga anledningar att betala många gånger pengarna för 10Gbps. Men jag har dragit rör så jag enkelt kan byta kablar, switchar och annat i framtiden om jag behöver mer.

Det går dessutom att göra riktiga kap på Tradera/Blocket/Sweclockers på Unifi-switchar, Dream Machine och ibland även AP (beroende på vilken modell man vill ha). Min Dream Machine Pro och 16p PoE-Switch är härifrån Sweclockers för en tredjedel av nypriset, i otroligt bra skick.

Shelly är Wi-Fi vilket ”skräpar” ned nätet med många enheter. Wiser kör Zigbee och ligger därför på sitt eget. Jag kör Wiser utan deras hubb, kör det direkt mot HA istället och då är det enhetens prestanda istället som sätter gränserna generellt. Sen ska man ha med sig att 60 enheter är väldigt många, men bara gäller Wisers egna hubb.

Det jag gillar med Wiser är också att de ser ut som Schneider-grejer gör generellt. Ett utseende som många nog gillar. Jag har heller inte satt smarta uttag exakt överallt. Eluttag som bara används till dammsugaren då och då kan lika gärna vara vanliga. Istället har jag satt vid TV, skrivbord, nätverksrack och andra ställen där jag faktiskt är intresserad av förbrukning, övervakning och eventuellt fjärrstyrning. Samma med deras dimmers. Allt måste inte ha en dimmer ”bara för att”.

Shelly har jag bara i garaget för att Zigbee inte når dit, så där sitter tre Shelly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tycker inte att du ska övertänka nätverkshastigheter och annat. Se till att det är bra förberett och kör på 1Gbps generellt. Det räcker till så otroligt mycket, jag har inget behov av mer och ser inga anledningar att betala många gånger pengarna för 10Gbps. Men jag har dragit rör så jag enkelt kan byta kablar, switchar och annat i framtiden om jag behöver mer.

Det går dessutom att göra riktiga kap på Tradera/Blocket/Sweclockers på Unifi-switchar, Dream Machine och ibland även AP (beroende på vilken modell man vill ha). Min Dream Machine Pro och 16p PoE-Switch är härifrån Sweclockers för en tredjedel av nypriset, i otroligt bra skick.

Shelly är Wi-Fi vilket ”skräpar” ned nätet med många enheter. Wiser kör Zigbee och ligger därför på sitt eget. Jag kör Wiser utan deras hubb, kör det direkt mot HA istället och då är det enhetens prestanda istället som sätter gränserna generellt. Sen ska man ha med sig att 60 enheter är väldigt många, men bara gäller Wisers egna hubb.

Det jag gillar med Wiser är också att de ser ut som Schneider-grejer gör generellt. Ett utseende som många nog gillar. Jag har heller inte satt smarta uttag exakt överallt. Eluttag som bara används till dammsugaren då och då kan lika gärna vara vanliga. Istället har jag satt vid TV, skrivbord, nätverksrack och andra ställen där jag faktiskt är intresserad av förbrukning, övervakning och eventuellt fjärrstyrning. Samma med deras dimmers. Allt måste inte ha en dimmer ”bara för att”.

Shelly har jag bara i garaget för att Zigbee inte når dit, så där sitter tre Shelly.

Nu vet jag inte riktigt varför du citerade mig, dock ska man
även tänka på att zigbee "skräpar" ner wifi med, fast då i form av störning istället för, fördröjning. nu har dom ju dock börjat med liknade frekvenser som zwave, då blir ju abslut zigbee mer intresant. nackdelen blir dock som för z-wave dvs det blir olika frekvenser beronde på vilket land man är i. När det gäller uttag, fördelen att ha smarta uttag som klarar höga motorlaster är när man sätter det mot tex torktumlare,tvätt,disk,kompressor, Ac, och du behöver aldrig tänka på vad man pluggar in och var.

Antal enheter, nej 60 enheter i en villa är inte mycket om målet är att göra hela huset smart, bara sensorer för fönster,dörrar,rörlse för ljusstyning/larm osv så når man dit väldigt fort.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Home Assistant och Homey PRO?

Ingen leverantör är komplett med allt men med ovanstående så täcker man in otroligt mycket.
Jag blandar bla Fibaro, Apple, Ikea, Hue, ljudprylar, Plejd, Tibber, laddare, bilen, unifi mm och styr med de knappar och skärmar man vill. Bla ett par fast monterade iPads och brytare från Plejd.
Håller som bäst på att integrera hemmabion i HA nu, belysning, proj, förstärkare och gardiner mm

Vill du ha flexibilitet så är nog denna kombo svårslagen.

Visa signatur
Permalänk

Börja med att bestäm vilket styrsystem du vill ha.
Sedan vilka tredjepartsdelar som integrerar bra med det styrsystemet.
Min tanke var spontant control4 och sedan larm från ex dsc och belysning från hue eller centraliserat via knx eller control4.
Du behöver ha full integration mellan larmets rörelsedetektorer och belysningen för att bygga smartness. Annars blir det bara en flytt av strömbrytaren från väggen till telefonen. Bygg lösningen så du inte behöver styra något själv, utan villkoren gör det åt dig. Det kan kräva en onödigt stor larminstallation för att göra vad du vill med belysning i förhållande till ditt rörelsemönster och tidpunkt.
En app skall vara ett krav, och även med media-integration så du kan få ljus att tändas om du pausar filmen.
Magnetsensorer från larmet kan hantera kattlucka/postlåda mm

Permalänk
Medlem

Det går att köra Homey och HA samtidigt till olika saker.

Hade jag börjat om idag så hade jag nog försökt bestämma mig för ett protokoll. Antingen Z-Wave eller Zigbee.

Om jag hade valt Zigbee så hade jag naturligtvis ställt in det så att frekvensen som används motsvarar antingen kanal 1, 6 eller 11 på mitt 2.4Ghz Wifi och låtit bli att använda samma frekvensutrymmer för mitt WiFi.

Sedan så hade jag köpt färre pluggar och istället valt att köpa "smarta" lampor istället. När jag började så fanns inte det alternativet men idag får du ju en smart lampa som du kan skruva i för mindre pengar än en Z-wave plugg.

Börja kolla vilka produkter som stöd av Homey och HA innan du köper dem.
Finns inte stöd för din luft-luft värmepump så kanske en Sensibo som kan styra den åt dig istället. Går att göra utan månads abbonemang men kärver tillgång till molnet.
Så därför viktigare att hitta en LLVP som du kan styra via API direkt från Homey (eller mer troligt HA).

Har du möjlighet att påverka hur stor elcentral du ska ha, sätt in en som är dubbelt så stor

Förutom att dra VP rör invändigt, dra ett (eller flera) VP rör till hörnen på ditt hus och garage.
Detta för att i framtiden lätt kunna dra dit kabel för att sätta upp kameror.
Jag har två kameror i ett av mina hörn, och även två på ena gaveln.

Till Garage gaveln dra två VP rör, du vill kanske ha upp en strålkastare där bredvid kameran. Strålkastaren behöver 240 och de kablarna ska inte gå i samma rör som eternet kabeln.

Philips lamporna har jag nästan flyttat över alla till Homeyn. Har haft oerhörda problem med Philips bryggan där lampor inte kunnat släckas, inte tänts osv.
Funkar bra för mig i Homeyn och iom "Moods" i Homey så kommer det bli ännulättare att skapa färgljussättning till olika tillfällen.

Dra ut strömkabel till dina häckar eller där du planterar träd. Belysning ute är jobbigare att ordna i efterhand.

Har du möjlighet så ha ett förråd som IT rum i huset. Om möjligt skör en multi split och ha en AC del i detta IT rum så kan du hålla temperaturen nere och förlänga livslängden på din utrustning.

Ska du har manöver panel på en vägg, dra dit el direkt. Kanske att du kan göra den väggen dubbel-tjock så att du får mer plats att sätta saker där.

Tänk på vart du vill sätta dina Google/Alexa enheter och dra dit ström.
Du kanske vill ha en Alexa uppsatt ovanför mellan fönstren i köket, ha ett strömuttag där då.

Idag säljs det förmodligen inga (väldigt få) styrenheter som inte mäter strömförbrukningen. Köp endast sådana som har denna funktion.
Även om du inte vill mäta störmförbrukningen så kan du skapa flöden baserat på om enheten är igång eller inte.
Ex: När du larmar på huset, om kaffebryggaren är igång så skickas ett meddelande till telefonerna och om inget görs så stängs uttaget av efter 5 minuter...

Nu blev den en massa text, kanske något som var nyttigt eller framkallar annorlunda tanker kring olika lösningar för dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran måste nog vara open source om det ska hålla länge

Permalänk
Medlem

som andra säger dra många extra rör för kablar för framtiden

har du stor tomt? gäststuga,föråd? dra för EL och AP?

gillar du lyssna på musik? jag har bara lyssnat på Google nest produkter och JBL link music det fungerar men inge vidare ljud, jag kan inte utala mig om Sonos och andra system.
Jag skulle bygga nån smart lösning för multiroom för bättre ljud än assistent puckar

Permalänk
Medlem

Lyckas du hitta någon bra och billig lösning för gardinerna så hojta gärna. Är sugen på SwitchBot till mina mörkläggningsgardiner, men då jag har tre fönster á 2st panelgardiner vardera, så blir det snabbt dyrt (900x6=5400kr). Så som sagt, hittar du någon bra lösning - säg till

Skrivet av thesutex:

philips hue er jo en av dom mer solida systemen så varför ska det ur? som ovan skriver det fins inget ”system” å köpa inn sig i för allt det där som kommer va framtidsäkert och supporterad. det er HomeAssistant vägen med all pill support och krångel det kommer innebära sen om du tycker det er kul så er ju det bara kanon. annars fins ju homey etc.

shälv gör jag nog IT på jobb så jag kör det mesta i Apple Homekit, och bridgar allt som inte stöds dit via HomeAssistant. sen kanskje jag byter över någon gång jag har det tråkigt och er sugen på att bygga om allt.

keep it local!

Får jag fråga hur du gör med mer "avancerade" scenarior ("om X är hemma OCH y är sant GÖR abc...")? Jag har flera gånger försökt begripa hur man får till det i Hem/Genvägar, men går bet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Yale har ju förutom dörrlås nu även bra kameror, larm och dörrklocka i samma app.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, du kan inte ha för mycket kanalisation. Dra Ethernet Cat 6a i mängder, PoE är sjukt nice.

För styrning är det bara Home Assistant som ger ett riktigt brett utbud. Kör på ProxMox på en server utan USB-donglar. Köp Hubbar/acesspunkter för de prylar du vill använda och låt Home Assistant styra dessa hubbar. Aqaras nya hub kan drivas av PoE exempelvis.

Inget nu existerande system kan sägas vara framtidssäkert. WiFi har större överlevnadschans än andra trådlösa nätverk. Ethernet is for life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Hej vänner! Nu börjar det närma sig husbygge för mig och sambon. Jag har relativt bra koll på teknik, men har aldrig varken byggt eller ägt ett hus, vi bor idag i en lägenhet på 55kvm. Något jag har gått och funderat på är hur vi kan bygga huset smart från början, utan att behöva köpa till och byta ut saker i efterhand. Jag är en hemmapulare och även om husleverantören kan erbjuda något "smart" paket väljer jag hellre allt själv.

Vi kommer förmodligen köpa nästan allt nytt. I dagsläget har vi ett någorlunda smart hem bestående av Philips Hue, Google Home och ett Glue dörrlås, samt lite blandad elektronik som har tillhörande kina-appar men fungerar rätt så kasst. Philips Hue är vi rätt så missnöjda med och Google åker nog ut, om vi ska ha någon röstassistent blir det Alexa.

Några av de krav jag kan komma på spontant är:

  • Framtidssäkert eller enkelt att byta ut vid behov

  • Ska fungera även när Internet är nere

  • Inte för många appar, helst ska allt kunna styras från en plats

  • Gärna någon typ av manöverpanel

De produkter vi kommer vilja ha:

  • Nätverk/Wifi (PoE, Mesh, 10Gbit)

  • Vägguttag

  • Belysning (Både integrerad och smarta glödlampor, led-lister etc)

  • Dörrlås (med ringklocka, kamera)

  • Brandvarnare (CO2, gas, luftkvalitet)

  • Vattenläckagesensorer

  • Termostat (Ska fungera med luft-luft och helst även el-golvvärme)

  • Övervakningskameror

  • Gardiner

  • Röstassistent

  • Robotdammsugare

  • Elmätare

Och troligtvis även:

  • Solpaneler, batteri, billaddare

  • Automatisk bevattning

  • Kattmatare

  • Kattlucka

  • Larm, fönstersensorer

(har jag missat något?)

Förstår såklart att det finns otaliga trådar med rekommendationer för specifika produkter, men har communityt några tips och rekommendationer för helhetslösningar? Produktrekommendationer är naturligtvis välkomna också

Och har ni några tips på vad man borde tänka på? Vad skulle ni gjort om ni hade fria händer att designa ett smart hem från scratch? Kanske är det rentav någon som nyligen gjort samma resa?

Jag har en del av det du nämner och vill ha allt lokalt, jag gillar inte när något "ringer hem" samt att de då fungerar om internetuppkoppling saknas.
Jag vill helst slippa alla batteribyten då det blir mycket batteribyten med ett antal produkter vilket kan driva en till vansinne, vill gärna ha så underhållsfria lösningar som möjligt.
Kattlucka har en sureflap som kan nedgraderas till tidigare firmware och sedan flashas för att användas lokalt, jag har ingen kattmatare så vet inte hur väl den fungerar lokalt, tycker jag byter batteri för ofta i kattluckan ca 2,5mån.
Övervakningskameror är inget problem mina ansluts lokalt till en videolagringsenhet NVR med PoE för strömmatning av kameror men det fungerar även med en NAS/hallonpaj och en PoE switch, att tänka på är att vissa kameror med AI fungera ihop med Larmet så välj utrustning som är kompatibel med det.
Larm så finns det t.ex Ksenia Lares eller Seimens/Vanderbilt SPC där SPC är mer vanligare och har mer bättre stöd för anpassningar och integrationer, glöm inte branddetektorer samt drog jag fram till alla fönster/dörrar och larmade dom.
Robotdammsugare som stöds av Valetudo fungerar bra lokalt själv överväger jag på en Dreame L10s Ultra.
https://www.youtube.com/watch?v=U45Nwdp87HU
https://www.youtube.com/watch?v=0bbKx8ujfwI
För wifi använder jag en Belkin RT3200 med openwrt som jag är väldigt nöjd med men uppfyller inte riktigt dina krav.
Jag har Plejd och Shelly dimmer/strömbrytare för att styra lampor mm lokalt från mobiltelefonen.
Porttelefon/ringklocka med kamera har jag inte köpt och monterat än men ligger i min att göra lista likväl som motorlås men det finns färdiga rör framdraget samt kanske det önskas en skärm/manöverpanel någonstans där man kan se när någon ringer på samt fjärröppna.
Planera ordentligt så du kan dra fram flex/vp-rör till det som kräver det t.ex övervakningskameror, TV, NAS, surroundljud, elrör till inkommande vatten för vattenfelsbrytare samt för sensorer för diskmaskin/tvättmaskin, elrör till toalett för möjlighet till bidétoalett (japansk toalett), för solceller osv. I efterhand önskar jag att jag dragit fram fler rör för framtiden även om något fungera trådlöst så är det bättre att dra fram rör då behov kan ändras med tiden och trådbundet är stabilare samt även stöd för PoE.
Jag sa alltid när bygget planerades att jag vill ha en jävla massa eluttag vilket jag absolut inte ångrar samt är det skönt med el och nätverksuttag bakom TV:n så jag slipper dra sladdar.
Jag rekommenderar att du även drar ett rör mellan spisuttag och fläktkåpan för spisvakt, jag vill slippa batterier, något jag ångrar är att jag inte monterade en utvändig spisfläkt då skulle jag slippa allt oväsen vid matlagning.
Home Assistant eller motsvarande är bra för att kontrollera det mesta samt har jag VPN så jag kan vara en del av det lokala nätverket när jag inte är hemma.
Solceller väntar jag på installation av men kommer under året.
Jag har luft-luft värmepump med wifi men den kan än så länge ringa hem då jag inte offrat tid på det än.
Tänk även på att dra fram för fjärrstyrning av kupévärmare eller laddning av elbil.
Angående elmätare så beror det på vad man vill mäta.
Jag har lite kvar på min att göra lista men närmar mig det smarta hemmet jag vill ha men önskar samtidigt att jag lagt mer tid på planeringen samt dragit lite mer rör för framtida behov men som tur är drog jag rör för att gå vidare till andra byggnader på tomten.

Permalänk
Medlem

Kör ubiquiti dreammachine pro som gateway och en POE switch sen kameror och accesspunkter

Permalänk
Medlem

Ett tips, gör det inte.